logo

26 Haziran 2013

Aydın’da Herkes Spor Yaptı

Aydın Halk Sağlığı İl Müdürlüğü tarafından düzenlenen “Herkes İçin Spor” etkinliği toplumun farklı kesimleri bir araya getirdi.

Aydın’da spor alışkanlığının geliştirilmesi amacıyla Halk Sağlığı İl Müdürlüğü Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Şube Müdürlüğü'nün organizasyonu ile Efeler Mahallesi tren yolu güneyinde bulunan Efeler Yürüyüş Yolu’nda stant çalışması yapıldı. Etkinlikte vatandaşlara bilgilendirici broşür dağıtıldı. Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünden görevlendirilen bir antrenör eşliğinde egzersiz yapıldı. Etkinliğe Halk Sağlığı İl Müdürü Dr. Şenol Okur, Müdür Yardımcısı Dr. Bayram Ünal, İl Sağlık Müdür Yardımcısı Dr. Alpay Alp ve müdürlük personeli katıldı.

Aydın’da devam eden “Herkes İçin Spor” etkinliği kapsamında Obezite, Diyabet Metabolik Hastalıklar Birimi tarafından düzenlenecek çalışmalar iki hafta boyunca devam edecek. Bugün Kemer mahallesindeki yürüyüş yolunda stant çalışması yapılacak ve bilgilendirme broşürleri dağıtılacak.

Fiziksel aktivitelerin sağlık için önemine değinen Halk Sağlığı İl Müdürü Şenol Okur, “Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için her gün en az 30 dakika orta düzeyde bir aktivite yapılmalıdır. Sağlıklı, uzun ve kaliteli bir yaşam sürdürme amacı için ‘Herkes İçin Spor’ kavramı yaygınlaştırılmaya çalışılmalıdır. Fiziksel aktivitenin sağlık ve zindelik için sağladığı yararlar giderek daha iyi anlaşılmaya başlanmıştır. Düzenli fiziksel aktivitenin sağlıklı kilonun sürdürülmesi, dayanıklılık, güç ve esnekliğin artmasındaki rolünün yanısıra günümüz hastalıkları olarak kabul edilen kronik hastalıklara yakalanma riskini azalttığı açıkça bilinmektedir. Söz konusu bu yararlar sadece bireysel düzeyde önemli değildir. Dünyanın her yerinde giderek maliyeti artan sağlık hizmetleri yönünden koruyucu sağlık hizmetleri kapsamında fiziksel aktivitenin sağladığı yararlar önemli bir tasarruf sağlayabilmektedir. Ancak optimal bir sağlık için gerek çocuk gerekse yetişkinlerin büyük bir çoğunluğunun yeteri kadar fiziksel aktivite yapmadıkları görülmektedir. Sağlıkla ilgilenenler fiziksel aktivitenin, neden önemli olduğunu anlamalı, tüm yaşlardaki bireyleri yaşamın bir parçası olarak fiziksel aktivite ve spora katılımları için motive etmelidirler. Fiziksel aktivitenin yaşam boyu sürdürülmesinin herkese, her yerde, her zaman yararlı olabileceği mesajının daha geniş kitlelere yayılmasına yardımcı olmalıdır” dedi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:  Söke İlçe Stadı tribün koltukları yenilendi

Düzenli fiziksel aktivitenin fiziksel ve zihinsel sağlık üzerinde pek çok olumlu etkisi bulunduğunun altını çizen Okur, şunları söyledi: “Birçok ülkede fiziksel aktivite düzeyi besin tüketiminden daha fazla düşüş göstermiş, böylece düşük düzeyde fiziksel aktivitenin şişmanlık için önemli bir etken olduğu sonucuna varılmıştır. Önemli bir sağlık sorunu olan şişmanlık giderek artmakta ve koroner kalp hastalığı, diyabet, inme, artrit ve kazalara karşı risk oluşturmaktadır. Kilo kaybının enerji sınırlaması ve fiziksel aktivitenin artırılmasıyla sağlanması daha kolay ve etkilidir. Yüksek kan basıncı kalp krizi, kalp ve böbrek yetmezliği, felç gibi rahatsızlıklara yakalanma riskini artırmaktadır. Düzenli fiziksel aktivite ise kan basıncını azaltabilmektedir. Önerilen fiziksel aktivite düzeyi, düzenli orta şiddette egzersizlerdir. Düzenli fiziksel aktivitenin lipit metabolizmasına olumlu etkileri olduğu bilinmektedir. Düzenli fiziksel aktivite, HDL kolesterolünü (iyi kolesterol) artırırken, bazı durumlarda toplam LDL kolesterolünü (kötü kolesterol) düşürerek daha yüksek HDL/LDL oranı ve buna bağlı koroner kalp hastalığı riskini azaltmakta, ayrıca yüksek plazma trigliserid düzeyini de düşürmektedir. Düzenli fiziksel aktivite insülin aktivitesinin kontrolüne ve kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olması nedeniyle şeker hastalığından korunmada önemli rol oynar. Önerilen fiziksel aktivite düzeyi; yürüyüş ve düşük şiddetli, uzun süreli egzersiz programlarıdır. Koroner kalp hastalığı ve inme riskinin fiziksel aktivitesi fazla olan kişilerde daha düşük olduğu görülmektedir. Kas ve kemiklerin kuvveti, eklemlerin esnekliği; koordinasyon, denge ve hareket çevikliği için önemlidir. Bütün bu özellikler yaşla birlikte önemli derecede azalmaktadır. Bu durum fiziksel aktivite düzeyindeki azalma ile yakından ilişkilidir. Özellikle kadınlarda yaşlandıkça osteoporozla birlikte kemik kırıkları görülme riski artmaktadır. Kemik mineral yoğunluğunda artış, çocukluk ve adölesan döneminde yapılan egzersizlerle örneğin; ağırlık taşıma, yürüyüş, koşu ve tenis gibi egzersizlerle sağlanmaktadır. Yetişkinlikte yapılan orta düzey aktiviteler ise yaşla ilgili kayıpların önlenmesine yardımcıdır”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:  V1 Challenge Heyecanı Aydın’a Taşınıyor

Fiziksel aktivitenin zihinsel sağlık üzerine olan etkilerine de değinen Okur, sözlerini şöyle tamamladı: “Etkilerini ölçmek zor olmasına karşın yapılan çalışmalar fiziksel aktivitenin yararlı psikososyal etkileri olduğu konusunda birleşmektedir. Kaygı, stres, depresyonun azaltılması, zihinsel sağlığın sürdürülmesi, psikolojik zindeliğin sağlanmasında pozitif etkiler yaratmaktadır.

Ancak aşırı ve yoğun egzersiz yapan egzersize bağımlı kişilerde egzersiz yapma daha az sağlıklı görülmektedir. Çünkü aşırı egzersiz sakatlanma, aşırı yorgunluk ve psikolojik rahatsızlıklara yol açmaktadır. Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için her gün en az 30 dakika orta düzeyde bir aktivite yapılmalıdır. Ancak sağlık problemi olan kişilerin egzersize başlamadan önce bir hekime başvurması önerilir”

 

(İHA)

Share