logo

27 Ağustos 2007

Uzmanlardan beslenme ve pişirme uyarısı

Şanlıurfa Sağlık Müdürlüğü uzmanları, beslenme ve yemekleri pişirme konusunda vatandaşları uyardı.
Şanlıurfa Sağlık Müdürlüğü uzmanları, vatandaşları besinleri satın alma, hazırlama, saklama ve pişirme yöntemleri konusunda uyardı. Uzmanlar yaptıkları açıklamada, “Pastörize edilmemiş açık sütler, kabardıktan sonra en az 10 dakika boyunca kaynatılıp soğutulmalı. Ülkemizde peynir genellikle kaynatılmamış çiğ sütten yapılmakta. Taze peynir tüketildiğinde hastalık yapabilir. Çiğ sütten yapılmış taze peynirler tüketilmemeli. Taze peynirlerin en az 3 ay boyunca tuzlu suda bekletilip daha sonra tüketilmesi gerekir. Çözülmüş besinler bekletilmeden pişirilmelidir, tekrar dondurulmamalıdır. Yeşil yapraklı sebzeler, mikroplarından arındırılması için iyice yıkandıktan sonra 5 litre suya 2 çorba kaşığı tuz katılıp bu suda 20 dakika boyunca bekletildikten sonra yenmelidir” dedi.
Besin satın alınırken besleyici değerleri yönünden yüksek, fiyatı ucuz olanların tercih edilmesi gerektiğini belirten uzmanlar, “Örneğin, pekmez baldan daha besleyici, fiyatı daha ucuz. Elma muz değerinde, fiyatı daha ucuz. Yapraklı marul, göbeklisinden besleyici, fiyatı daha ucuz. Bulgur, pirinçten besleyici, fiyatı daha ucuz. Yumurta, et değerinde, fiyatı daha ucuz. Mercimek, kıyma değerinde, fiyatı daha ucuz. Mevsimlik sebze meyve, turfanda olanlardan daha besleyici, fiyatı daha ucuz. Hazır meyve suları, gazoz ve kolalı içecekler yerine, taze sıkılmış meyve suları, ayran, limonata tercih edilmelidir. Küçük çocuklara katkı maddesi içeren yiyecekler mümkün olduğunca yedirilmemelidir. Yağ yakıldıktan sonra yemeğe konursa, sağlığa zararlı duruma gelir” diye konuştular.
Gebelikte beslenme konularına da değinen uzmanlar, şu ifadelere yer verdi:
“Hamile kadınlar her gün en az 1 su bardağı süt, ayran içmeli, yoğurt yemeli veya 2 kibrit kutusu kadar peynir ya da 1-2 yemek kaşığı çökelek yemeli. Mercimek bulgur karışımı yemekleri sık yiyip yanında portakal, mandalina, domates, maydanoz, yeşil biber, taze soğan gibi c vitamininden zengin sebze ve meyveler tüketilmeli. Yemekle beraber çay içmek yanlış. Çayı öğün aralarında, yemekten 1-2 saat sonra mümkünse açık olarak içilmeli. Gebe kaldığınızda ağırlığınız normal ise, her ay 1-1.5 kg ağırlık kazanacak şekilde yediklerinizi ayarlamalısınız. Şişmansanız şekerli, unlu, yağlı yiyecekleri az tüketin. Sebze-meyveleri pirinç, mercimek, nohut gibi yiyeceklerin haşlama sularını dökmeyin. Kuru baklagilleri önce yıkayıp ıslattıktan sonra pişirin. Doktora danışmadan asla ilaç kullanmayın. Yemek hazırlanan, pişirilen ve yenilen yerlerde böcek öldürücü ilaç kullanmayın. Gerektiğinde suyunuzu kaynattıktan sonra için. İyotlu tuz kullanın.”
Bebeklerin beslenmeleriyle ilgili de açıklamalarda bulunan uzmanlar, yeni doğan bebek için anne sütünün yerini tutan başka hiçbir mama olmadığını kaydetti. Uzmanlar anneleri şöyle uyardı:
“Doğumdan sonra kendinize gelir gelmez bebeğinizi emzirin. İlk günler anne memesinden gelen ‘ağız sütü’ mutlaka bebeğe verilmelidir. Bu süt, bebeği aşı gibi hastalıklardan koruyacaktır. Bebek her ağladığında emzirilmelidir. Bebek iyi emiyor, büyüme ve gelişmesi düzgün gidiyorsa 6 aya kadar hiçbir şey vermeyin. Ayrıca şu konuyu da belirtmekte fayda var. Beslenme kişiye özgüdür. Her insanın ihtiyacı olan besin miktarı farklılık gösterir. Bir bebeğin, gebenin, emziklinin, kadının, erkeğin beslenmeleri farklıdır. Ayrıca kişinin mesleğine, yaşına, fiziksel aktivitesine, boyuna, kilosuna, kültürel farklılıklarına göre de beslenme alışkanlıkları ve miktarı değişiklik gösterir. Kişide var olan hastalıklara göre de beslenme farklıdır. Şeker hastasının, kalp-damar, mide, bağırsak, hepatit vb. birçok hastalıkta beslenme farklılık gösterir. Bu hastalıklara ait beslenme kuralları her zaman için konunun uzmanı kişiler tarafından belirlenmeli, bu konularda bilgi ve yardım alınmalıdır. Beslenme deyince akla bir de diyet konusu gelmektedir. Diyet zayıflama olarak algılanmaktadır. Diyet zayıflama anlamına gelmez. Yukarıda da belirttiğimiz durumlara ait beslenmeler de diyet konusunu içerir. Ayrıca günlük hayatta her yerde rastladığımız diyet örnekleri herkese uygun olabilecek özelliğe sahip değildir. Bunlara aldanıp kontrolsüz zayıflamaya çalışmak insan bünyesine zarar verebilir. Bu konuyla ilgili olarak her insan kendine özgü olan diyeti bir uzmana danışıp onun kontrolünde uygulamalıdır.”

(İHA)

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:  "Kan bağışında engel tanımıyor"

Share