logo

21 Ağustos 2007

Kolesterol’e dikkat!

İl Sağlık Müdürü Dr. Mehmet Çobonoğlu, yaptığı yazılı basın açıklamasında, son yıllarda sıkça görülen kolesterol hastalığı, nedenleri ve dikkat edilmesi gereken hususlarıyla ilgili bilgi verdi.
Dr. Çobanoğlu, yaptığı açıklamada Kolesterol; kalp krizi, kalp yetmezliği, felç ve bilinç kaybına neden olabilmektedir. Dedi ve şunları söyledi; Hiperlipidemi kanda yağların (kolesterol, trigliserid ya da her ikisi) normalden daha yüksek düzeyde olmasıdır?
Kolesterol düzeyinin ölçülmesi:
20 yaş üzeri herkes mutlaka düzenli aralıklarla kolesterol değerlerini kontrol ettirmelidir. Bu testin ideal sonuç vermesi içi n 9-12 saat önceden açılık sonrası yapılması sonucu aşağıdaki değerleri ortaya çıkarır.
Total Kolesterol
LDL(kötü) kolesterol : Arterlerde birikip damarın harabiyetini arttıran kolesterol
Hdl(iyi) kolesterol: Arterlerde birikintiyi temizlemeye çalışıp damarın sağlığını koruyan kolesterol
Trigliseridler: Kandaki yağın farklı bir formu
Kolesterol neden yükselir?
Kanda kolesterol düzeyini etkileyen çok sayıda faktör vardır. Bunların bazıları:
Kalıtımsal faktörler
Beslenme alışkanlıkları
Şişmanlık
Hareketsizlik
Stres
Sigara
Alkol Kullanımı
Kontrolsüz Diyabet hastalığı
Yüksek Kolesterolün vücuda verdiği zararlar:
Kanda aşırı bulunan kolesterol yıllar içinde damar duvarında birikir. Bu birikim sonucu o damarda daralmam, tıkanma olur. Bu durum bir su borusunda pisliklerin birikmesine benzetilebilir. Kolesterol hangi damarda birikmişse o damarla ilişkili sorunlar ve hastalıklar ortaya çıkar. Kalbi besleyen damarlarda kolesterol birikimi sonucu göğüs ağrısı, kalp krizi ve kap yetmezliği gibi sorunlar ortaya çıkabilir. Beyini baslayan boyun damarlarında kolesterol birikimi olması felçlere, dengesiz yürümeye ve bilinç kaybına neden olabilir. Böbrek damarlarında kolesterol birikimi olması yüksek tansiyon ve böbrek yetmezliği gibi ciddi sağlık sorunları ortaya çıkabilir. Bu nedenle, kolesterol yüksekliğini önlemek, yükselmişse düşürmek çok önemlidir.
Yüksek kolesterol tedavisi ve dikkat edilmesi gereken noktalar:
Kolesterol düşürme iki yolla mümkündür. Eğer kandaki kolesterol değerleri tıbbi ilaç kullanmayı zorunlu kılıyorsa uzman bir doktorun kontrolünde önerilen ilaçlar kullanılmalıdır. İkinci yol ise yaşam boyu kolesterol iyileştirici diyet uygulamaktır. İlaç kullanımı söz konusu olsa dahi diyet mutlaka uygulanmalıdır. Bu anlamda öğünlerimizde daha az doymuş yağ tüketilmeye çalışılmalı doymuş yağlardan uzak durulmalıdır. Diyet uygulanırken kişiye uygun kilo kontrolü yani fazla kiloların verilmesi önem kazanmaktadır. Her gün en az 60 dakika fiziksel aktivite Ya da yürüyüşler yapılmalıdır.
Kolesterol düşürücü diyet yaparken önerilen besinler: Bol sebze ve meyve, az yağlı sütten yapılan tatlılar, ceviz, badem, kestane, derisi alınmış tavuk ve hindi eti, yağsız dana eti, mutlaka hafta da en az iki kere balık ve çeşitleri, yağsız süt ve süt ürünleri, buğday, yulaf ve çavdar ekmekle ri, pirinç, bulgur öneril mektedir.
Kısıtlı yenmesi gere ken besinler ise: Saka tatlar, uygun yağda kızar mış balık, midye, ısta koz, yumurta sarısı, ku zu eti, ay çiçeği ve mısır özü yağı, antep fıstığı olarak sıralanabilir.
Kaçınılması gereken gıdalar ise: Tam yağlı süt, konsantre süt, şanti, kaymak, taklit sütü, yağlı balıklar, karides, işkembe çorbası, paça, balık yumurtası, havyar, belirsiz yağda kızartılmış balıklar, karides, kalamar, ördek, kaz, yağlı görünen bütün etler, sosis, salam, pastırma, sucuk, kümes hayvanları derisi, dondurma, baklava, kremalı pastalar, hazır pastalar, bisküviler, hazır pudingler, çikolata ve bütün çikolatalı hazır tatlı ürünleri, hindistan cevizi, tuzlu eğlencelik, fazla tuz, hazır salata sosları, mayonez.
Önerilen pratik bilgiler:
* Günde en az iki tane ceviz tüketin
* Haftada en az iki kere balık tüketin
* Yemeklere ve salatalara zeytinyağı veya soya sosu yağı kullanın
* Haftada 3-4 kere kuru baklagilleri beslenmezine ekleyin
* Bulgur kolesterolun düşmesinde size yardımcı olabilecek en fayadalı tahıldır.
* Meyve olarak tercihiniz turunçgiller (portakal, greyfurt, limon suyu.. v.b.) olsun
* Diğer meyveleri kabuklu olarak tüketmeye çalışın
* Değişik renkte mevsime uygun sebzeleri tercih edin
* Yağsız makarna, pirinç ve ekmeği kepekli olanlardan tercih edin
* Her gün egzersiz yapın
* Süt, peynir, yoğurt tüketirken az yağlı Ya da yağsız olanları satın alın
* Çiğ sebzeleri doğal olarak yemek kolesterolü daha kolay düşürmeye yardımcı olur.
(Mücadele)

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:  Aydın’da Dolandırdılar, Urfa’da Yakalandılar

Share